The Dead Zone (Pilotavsnittet)

Format: TV  •  Regisserat av Robert Lieberman, USA Network (2002)

The Dead Zone som tv-serie? Är det möjligt? Ja, helt säker är jag inte men faktum kvarstår att nu på söndag händer det i USA. Då visar nämligen tv-kanalen USA Network det första avsnittet av 13.
   Vi har naturligtvis tagit en titt på första avsnitten och efter att ha sett det måste jag säga att jag faktiskt tror att detta kan bli bra, riktigt bra. Avsnittet som fått titeln "Wheel of fortune" är 40 minuter långt (utan reklam) och är bra. Visst det har gjorts en del ändringar jämfört med boken men faktum är att i det här fallet kan man leva med det. Hade detta varit ett fristående avsnitt eller en tv-film hade jag inte köpt det men det faktum att det ska komma ytterligare 12 avsnitt gör att jag kan leva med ändringarna.
   De största ändringarna är att man skapat två karaktärer som inte finns med i boken. En är Bruce Lewis (John L. Adams) som är Johnnys personliga tränare/skötare och den andra är Pastor Gene Purdy (David Ogden Stiers känd från "M*A*R*S") som i seriens början agerar moraliskt stöd åt Johnnys mor. Min gissning är att man la till dessa för att serien inte enbart skulle handla om Johnny och Sarah. Det hade förmodligen varit ett misstag att bygga upp serien på enbart två personer...
   En annan förändring är att Sarah (Nicole deBoer från "Star Trek") nu är gift med Sheriff Walt Bannerman (Chris Bruno). Varför denna ändring gjorts vet jag inte men antagligen bäddar det för en hel del konflikter som de kan utnyttja under seriens gång. Man anar en redan i första avsnittet...
   Förutom dessa ändringar har man även gjort en del små ändringar i huvudhistorien. Dessa är helt klart gjorda för att man ska hinna berätta hela grundhistorien på 40 minuter. Resultatet blir dock detsamma som i Kings bok och det är ju huvudsaken.
   Hur som helst är dessa ändringar inget problem. I vanliga fall brukar jag vara den första som hackar på folk som gör ändringar jämfört med Kings bok men inte denna gång. Denna gång gäller det en tv-serie som kommer att hålla på i minst 13 avsnitt och då gäller inte de vanliga reglerna längre. Här gäller det att vara mer kreativ för att det ska hålla hela vägen, vilket fortfarande återstår att se om det gör...
Vad kan man då säga om huvudrollsinnehavaren Anthony Michael Hall som Johnny Smith? Jo, han gör en strålande insatts. Jag var lite orolig innan med tanke på att Hall gjort en hel del teen-movies tidigare som inte varit några höjdare. Nu har dock Hall vuxit upp och gör här rollen som Johnny perfekt. Jag skulle faktiskt vilja gå så långt som att säga att han gör den bättre än vad Christopher Walken gjorde i filmversionen, eller åtminstone lika bra.
   Det märks att skaparna av The Dead Zone fått en hel del slantar att sätta sprätt på. Scenerna där Johnny får sina visioner är verkligen välgjorda och ordentligt påkostade. Hela avsnittet känns fräscht och nytt.
   Allt detta har man gjort utan att förlora Kingkänslan i historien. I första avsnittet får vi se hur Johnny hamnar i koman och hur han vaknar upp. Vi får höra talas om Castle Rock-stryparen och Greg Stillson. Johnny får dessutom några av de visioner som finns med i boken.
   Betyget på första avsnittet blir som ni säkert förstår alltså rätt bra. Det blir faktiskt 4 Följeslagare av 5 möjliga. Det är bara att hoppas de fortsätter på samma linje.
Jag håller med - The Dead Zone som tv-serie verkar väldigt lovande. Det återstår dock att se vad som händer när de fått med allt som är med i boken - hur ska det gå då? Författarna har sneglat mer på boken än vad David Cronnenberg och hans gäng gjorde när de gjorde filmen. I serien är ju scenen med lyckohjulet med bland annat.
   Serien placerar även The Dead Zone i nutid. Johnnys doktor är nu en ung Vietnames som skiljdes från sin mamma som barn under Vietnamkriget. I boken/filmen är doktorn en äldre man som skiljdes från sin mor i andra världskriget. Denna ändring, samt tilläggen av några nya karaktärer tycker jag är helt i sin ordning.
   Dessvärre är jag lite besviken på hur de filmat det hela. The Dead Zone är en av de Kingfilmer jag sett flest gånger, och det verkar även som gänget bakom serien pluggat den noggrant för många scener är i princip filmade exakt likadant. Dessutom tycker jag att Anthony Michael Hall (att det är samma person som var osnuten pojkvasker i "The Breakfast Club" kan jag inte tro!) och Nicole deBoer är oerhört lika Christopher Walken och Brooke Adams från filmen. Ett sammanträffande kanske?
   Jag hoppas dock att serien kommer till Sverige snart. Att se piloten var lite av en plåga för avsnittet slutar nämligen när det är som mest spännande…
   Egentligen vill jag inte ge betyg till The Dead Zone eftersom det endast handlar om ett avsnitt av 13, men separat är det värt 4 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #143 - 2002-06-10

The Dark Tower: Guide to Gilead

Tidning, publicerad på foljeslagarna.com 2009-05-01

"Guide to Gilead" är inte för alla. Det är bara att inse att detta rör sig om ett specialnummer där vi får mer information angående de olika platserna, personerna och fenomen som präglade Gilead genom åren. Vill man veta vem som är vem och vad som är vad, då däremot är "Guide to Gilead" helt rätt. Platserna som beskrivs har information såsom officiellt namn... [Läs hela recensionen]