Kingdom Hospital (pilotavsnittet)

Format: TV  •  Regisserad av Craig R. Baxley, ABC (2004)

En av fördelarna med att ha en relativt välbesökt webbsida är att det går ganska lätt att få recensionsex av kommande Kingsaker. Förra veckan hade jag turen att få ett videoband med pilotavsnittet av Kingdom Hospital på.
   Efter att ha sett avsnittet (med undertiteln ”Thy Kingdom Come”) kan jag bara tacka gudarna för att jag fick se det. Detta är helt klart det bästa King skrivit för TV. OK, jag vet att det inte är Kings idé från början och ja, jag vet att det egentligen är Lars Von Trier som kommit på iden till serien och att King sedan gjort sin egen version av den men… Kingdom Hospital är så himla bra.
   Faktum är att King tagit grundstoryn från Von Triers ”Riket” (eller ”Riget” som originalet heter) men sedan har han även lagt till och ändrat en hel del. Och med handen på hjärtat, är det inte så det ska vara? Jag menar vem vill höra en cover som låter precis som originalet? Inte jag i alla fall.
   Som det så ofta är med just pilotavsnitt så får vi här bekanta oss med karaktärerna i serien. Vi får veta en hel del om dem, vilka de är, vad deras roll på sjukhuset är och så vidare. Det jag fasade för när jag fick reda på att King skulle göra Kingdom Hospital var hur man skulle få till Ernst-Hugo Järegårds roll (Stig Helmer). Hans hat mot danskarna är ju till stor del baserat på att han är svensk och de är danskar. Nu skulle det plötsligt vara en amerikansk doktor som hatade amerikaner… Som tur är så löste de det på ett briljant sätt. Den amerikanska versionen av Stig Helmer heter Dr. Stegman (ofta kallad Steg) och är en storstadsmänniska som tvingas arbeta i en bonnhåla i Maine med småstadsdoktorer. Man kan här skönja samma upplägg men med andra spelare. Att sedan Bruce Davison gör rollen perfekt gör ju inte saken sämre.
   Om ni har sett ”Riket” (vilket jag absolut tycker att ni ska göra innan ni ser Kingdom Hospital) så kommer ni definitivt att känna igen er. Inte minst i inledningen av serien. En del av personerna är de samma som i originalet men med lite amerikaniserade namn, andra har förändrats en del och ytterligare några är helt nya. King har lyckats bevara den bisarra känsla som gjorde ”Riket” så bra och har sedan lagt till lite eget. Kingdom Hospital känns verkligen som en ny och fräsch serie.
   Den starkaste scenen är när Peter Rickman (Jack Coleman) blir påkörd av en van under en joggingtur. Efter att ha läst om hur Kings olycka gick till får man känslan av att King har beskrivit den in i minsta detalj här. Sedan har han även lagt till lite annat för att få serien som han vill men grunden är förmodligen tagen från hans egen olycka. Till och med hunden som distraherar föraren av vanen genom att försöka komma in i en kylväska finns med. En mycket välgjord och stark scen.
   Olyckan förändrar Peter och ger honom telepatiska förmågor så att han kan kommunicera med andarna på sjukhuset. Det är detta och Peters tillfrisknande som dominerar pilotavsnittet. Genom att låta de övriga karaktärerna reagera på Peter lär vi känna även dem.
   Jag har redan nämnt att Bruce Davison är perfekt som Dr. Stegman men även de övriga skådespelarna i serien är mycket imponerande. Vi har Andrew McCarthy som Dr. Hook, Diane Ladd som Eleanor ”Sally” Druce och Ed Begley som Dr. Jesse James. De är alla perfekta för sina roller. Två karaktärer som jag är glad att King behöll är de två utvecklingsstörda som jobbar i sjukhusets källare. De vet alltid lite mer än alla andra och ger ständigt tittaren nya ledtrådar.
   Pilotavsnittet är 73 minuter långt utan reklam och efter att du sett det kommer du att hålla dig undan från myrslokar och gå runt och göra Kingdom Hospitals hemliga tecken. Det vill säga knyt handen, stoppa tummen i munnen och blås. Samtidigt låter du lillfingret peka mot skyn… nåja, ni kommer att förstå vad jag menar efter att ni sett avsnittet.
   Jag tycker att detta är det bästa King skrivit för TV och kanske det bästa han skrivit i filmväg. Därför hoppas jag att vi i Norden kommer att få se serien relativt snart. Om inte på TV så kommer den på DVD (region 1) senare i år. Betyget blir som väntat bra. Det blir 5 Följeslagare av 5 möjliga.
Först publicerad i Följeslagarna #185 - 2004-02-25

The Dead Zone – säsong 2

DVD-box, publicerad på foljeslagarna.com 2006-04-01

Första säsongen av The Dead Zone var på sätt och vis som en utdragen version av boken/filmen där säsongens två första avsnitt hanterade Johnnys olycka, hans paranormala förmåga och Frank Dodd-historien. Resten av säsongen etablerade de olika karaktärerna och i slutet dök Greg Stillson upp och hela den biten av The Dead Zone-historien. Alltså startar säsong tv... [Läs hela recensionen]