GENOMGÅNG
Night Shift
"Shall we go?" – Stephen King
Stephen King och tacksamma herrtidningar
Någon speciell anledning till att Stephen King publicerade novellsamlingen Night Shift i februari 1978 är inte känd. Det var väl helt enkelt dags. Novellsamlingar är något som förlagen mest publicerar för att vara schyssta mot sina författare, och de brukar inte sälja speciellt bra. Night Shift sålde 24 000 exemplar inbundet och betydligt fler i pocket.
Night Shift består av noveller skrivna mellan 1970-1975, alla utom fyra tidigare publicerade och då ofta i herrtidningar som Cavalier. King fick $250-300 för varje novell och levde i princip på dessa under de tidiga fattiga åren. "Graveyard Shift" var den första novellen King sålde till Cavalier och redaktören Nye Willden minns i George Beahms "The Stephen King Companion" att han direkt tyckte att det var något speciellt över Kings berättelser.
Han säger att de sällan redigerade dem. Vid något enstaka tillfälle ringde han King och ville ändra på ett slut eller ta bort en del som inte förde historien vidare, vilket King tillät. King har visat sin uppskattning till Willden och Cavalier vid ett flertal tillfällen, dels för att de trodde på honom och dels för att de var snälla nog att betala i förskott, vilket inte hörde till deras vanliga rutiner. Cavalier själva har aldrig försökt marknadsföra sig med att de var de som "födde" King som novellist, utan det är alltid King som nämnt Cavalier och inte tvärtom.
Cavalier var inte heller sena på att sälja tillbaka rättigheterna i respekt för den store kungen. Faktum är att samtliga av de 20 berättelserna, med endast inledande "Jeru'Salem's Lot" som undantag, har sålts till filmbolagen även om bara ett fåtal har blivit filmade.
King talar till läsarna
Något som är smått unikt med Night Shift är att det är den första boken där King talar direkt till läsaren i ett av sina numera vanligt förekommande förord. Den nu klassiska titeln på fansen - "constant reader" - myntas dock inte i detta långa förord där King berättar om skräck och om varför han skriver om skräck. Enligt George Beahm kan man inte få en bättre förklaring till varför King skriver som han gör än i just detta förord, jämfört med alla analyserande böcker, om läser riktigt noga förstås…
Men vad var det läsarna fick när de hade kommit förbi förordet? Förmodligen en helt ny sida av King som de inte hade stiftat bekantskap med tidigare. De flesta kände nog King som författaren bakom tre tjocka, långa böcker (Carrie undantagen) - här presenterades den "korta" Stephen King. En teori är att King får utrymme att leka av sig i sina noveller, skriva om lite mer lättsamma, kanske inte alltid så rumsrena saker som kanske inte är så trovärdiga jämt, medan han i sin längre verk kan bygga upp stämningar och karaktärer och mer trovärdiga berättelser - en ganska självklar uppdelning om man tänker på det.
Blandat innehåll
Men givetvis finns det undantag. Det finns "seriösa" noveller i Night Shift. En av dessa är "The Last Rung on the Ladder" som John D. MacDonald i sin introduktion till boken kallar "pärlan i samlingen". En novell helt befriad från övernaturliga inslag om en bror och en systers förhållande till varandra under olika svårigheter. En annan berättelse som står ut är avslutande "The Woman In The Room" som baserades delvis på Kings egna känslor när hans mamma låg på dödsbädden.
Vidare måste man nämna några mer lättsamma berättelser, delvis i den gamla E.C. Comics-andan, som "Graveyard Shift" (den om jätteråttorna), "The Mangler" (den om den besatta mangeln), "Battleground" (den om gangstern som blir attackerad av tennsoldater), "Gray Matter" (den om sonen som köper öl åt sin smått slemmiga pappa) och varför inte "The Lawnmover Man" (den om den gräsätande gräsklipparmannen, som gärna sätter i sig andra saker än bara gräs…).
Två av berättelserna har kopplingar till andra verk av King. Inledande episteln "Jerusalem's Lot" har ju en självklar koppling till 'Salem's Lot medan "Night Surf" i själva verket framstod som ett litet smakprov av The Stand som skulle komma ett halvår senare.
Night Shift har ett brett utbud av olika slags berättelser från King, precis som de efterföljande novellsamlingarna skulle ha.
Otaliga filmatiseringar
När det gäller Night Shift så har väldigt många av historierna filmats, med blandat resultat. Bland dessa hittar man bland annat Frank Darabonts debutfilm, The Woman in the Room. Frank gick ju sedan vidare och gjorde mästerverken The Shawshank Redemption och The Green Mile. Det är dock svårt att hitta några riktigt bra filmer bland dessa, även om manusen till både Cat's Eye och Maximum Overdrive är skrivna av King själv.
Bottennappen är däremot desto fler. Här finns filmer som Children of the Corn, Graveyard Shift, The Lawnmover Man, The Mangler och den extremt superkassa Trucks.
Filmerna från Night Shift är även de som fått flest uppföljare. Det har nämligen gjorts 8 uppföljare till dessa filmer. Tyvärr är det inte någon av dem som är speciellt bra…
En del av historierna i Night Shift har King även sålt till unga filmstudenter, King kallar dessa för "dollarbabies" eftersom han endast tagit en dollar för filmrättigheterna. King kräver dock att filmerna inte visas offentligt och att han får en kopia.
Utgivning
• Böcker:
1984 kom Night Shift på norska (den norska titeln är Nattemeenesker)
1985 kom Night Shift på svenska (den svenska titeln är Dödsbädden)
1989 kom Night Shift på finska (den finska titeln är Yön Äänet)
1990 kom Night Shift på danska i två volymer (de danska titlarna är Natholdet och Vaeddemålet)
2000 kommer Night Shift på svenska i två volymer (de svenska titlarna blev då Jerusalems Lott och Andra Noveller och Majsens Barn och Andra Noveller)
• Filmer:
1983 Disciples Of The Crow (från Night Shift, dollarbaby)
1984 Children of the Corn
1984 The Woman In The Room( från Night Shift, dollarbaby)
1982 The Boogeyman (från Night Shift, dollarbaby)
1985 The Ledge (från Cat's Eye)
1985 Quitter's, Inc (från Cat's Eye)
1986 Maximum Overdrive
1987 The Last Rung on the Ladder (dollarbaby)
1987 The Lawnmover Man (dollarbaby)
1990 Graveyard Shift
1991 Sometimes They Come Back
1992 The Lawnmover Man
1995 The Mangler
1997 Trucks
• Uppföljare:
1992 Children of the Corn 2: The Final Sacrifice
1995 Children of the Corn 3: Urban Harvest
1995 The Lawnmover Man 2: Beyond Cyberspace
1996 Children of the Corn 4: The Gathering
1996 Sometimes They Come Back... Again
1997 Children of the Corn 5: Fields of Terror
1999 Sometimes They Come Back... For More
1999 Children of the Corn 666: Isaac's Return
Udda fakta
• Originaltiteln på boken var Night Moves, efter en Bob Seger-låt, men ändrades innan publikation, kanske för att förhindra förvirring och ihopblandning.
En dansk Dead Zone med klassiskt Night Shift omslag!
• Originalutgåvan av Night Shift har en kort introduktion av författaren John D. MacDonald - en av de författare King själv brukar nämna som favorit - där MacDonald bland annat skriver att King är en mycket bättre författare vid 30 år än vad han själv var vid samma ålder. MacDonald dog senare och King visade sin uppskattning genom att dedikera "The Sun Dog" i Four Past Midnight till honom. Introduktionen finns inte med i den svenska översättningen.
• Ett av de amerikanska pocketomslagen - det med en hand inlindad i gasbindor och med ögon som tittar ut ur fingrarna (syftande på "I am the Doorway") har i Danmark används som omslag till The Dead Zone!
Personliga reflektioner
Jag ställer mig en smula kluven till Night Shift. Det fina med novellsamlingar är ju att man kan läsa en novell då och då när man känner för det, läsa om favoriter när man tycker att det passar, och novellerna i just denna bok är ju ganska korta och behändiga. Men det finns tillfällen när jag läst några noveller och verkligen inte tyckt om dem. Fast nu, när jag sitter med innehållsförteckningen framför mig konstaterar jag att det inte alls är så dumma berättelser i Night Shift.
En klar personlig favorit är "Battleground" som jag en gång i världen hade för avsikt att själv adaptera som serie. En snabbt förkastad plan. Dessutom är det ganska kul att läsa de berättelser som blivit kassa filmer, "Children of the Corn" är inte alls någon dålig berättelse. Synd att 248 uppföljare i videobutiken får den framstå så.
Det finns några berättelser som jag snart måste ge en andra chans. "The Woman in the Rooms" storhet har jag aldrig förstått mig på, och "Jerusalem's Lot", som jag minns gav mig obehagliga känslor när jag läste den första gången, har jag aldrig läst om… Snart dags igen antar jag…
Jag hann inte läsa om Night Shift innan denna artikel, men jag känner ändå att den helt klart är värd fyra Följeslagare från mig.
Jag tycker att Night Shift är en jämn novellsamling. Berättelserna i den är mycket bra, såsom "Battleground", "The Lawnmover Man" (inte alls som filmen) och "Night Surf", eller helt OK. Det finns inga noveller som inte är värda att läsa utan alla är intressanta.
Personligen tycker jag ofta att King gör sig bättre i längre verk, där han får chansen att utveckla sina karaktärer. I de kortare verken hinner han ofta inte med det utan karaktärerna blir lite ytliga. I Night Shift tycker jag dock att King lyckats bra. Det som är fördelen med novellsamlingar, jämfört med "vanliga" böcker, är dock, som Anders redan påpekat, att man kan plocka ut guldkorna och läsa dem lite då och då.
Night Shift får fyra Följeslagare av fem möjliga.
Följeslagarnas medelbetyg
När det gäller Följeslagarnas betyg på Night Shift har det inte kommit in så överdrivet många. Det kan ju bero på att den svenska översättningen Dödsbädden var svårt att få tag på redan när den kom ut, men å andra sidan finns det väl tillräckligt många som kunde ha läst den på engelska? Hur som helst få ni som ännu inte läst den passa på nu när Wahlströms släpper den på nytt.
Däremot så har de betyg som kommit in varit övervägande positiva. Av de 14 betyg som ramlat in hittar vi tre 3:or, åtta 4:or och tre 5:or, vilket ger ett medelbetyg på prick 4 Följeslagare! Inte illa!
Bland betygen hittar vi kommentarer som:
- En grym och morbid samling men med glimten i ögat, många höjdarnoveller.
- Den här novellsamlingen är väl inte speciellt mycket bättre eller sämre än någon annan av Kings novellsamlingar. Det är en hög jämn nivå på berättelserna.
- Night Shift är Kings bästa skräcksamling vid sidan av Skeleton Crew.
- En ganska ojämn samling.
- "Boken är jättebra men King är framförallt en romanförfattare tycker jag. Som novellist överträffas han av en del skribenter, som t ex Ray Bradbury.
- Ganska jämn kvalitet.
- Finns många bra noveller med och eftersom det är den första novellsamlingen så finns det inga riktiga "utfyllnadsnoveller" som man kan hitta i senare samlingar och som drar ner betyget.
Två av de som satte 5:or har skickat in riktiga historier som kuriosa. Så här skrev Dan Linder:
- Två mina kompisar har Dödsbädden på svenska så jag var länge otroligt avundsjuk. Jag hade letat efter den i antikvariat i tre städer i flera år men inte hittat den.
Så en av mina kompisar sa en gång under en våt fest: "Du kan få köpa den. För 300." Han visste hur gärna jag ville ha den. Jag fick en dag på mig att bestämma mig. 300 var ju inte så farligt, det var den sista boken som gjorde att min samling blev komplett!
Dagen därpå gick jag och tittade på torget. Det var ett stånd med boklådor där och jag tittade i dem. Efter att ha bläddrat bland hundratals av ointressanta böcker såg jag den - ett PERFEKT exemplar av Dödsbädden, inbunden.
Höll på att dö av lycka. Jag frågade vad den kostade. "50 spänn" sa torggubben. Så det var kul att säga till min polare att de där pengarna kunde han glömma...
Och Niklas Sundenius skrev:
- Till slut fick jag tag på Dödsbädden (Jag lyckades köpa den begagnad för 500 kr av en penalistisk kollega som dessutom hade den i en kartong i sin garderob) men jag måste säga att den är värd pengarna - 'Salem's Lot-novellen i brevform är nog bland det bästa King har skrivit enligt min uppfattning.
Först publicerad i Följeslagarna #85 - 2000-03-20
Texten kan ha redigerats en aning till denna sida.
Texten kan ha redigerats en aning till denna sida.